onsdag 28 januari 2009

En amerikan är en svensk är en amerikan

Idag köpte jag en sån där tröja som man knäpper
i grenen och som alla hade på 80-talet.
Body heter det, kanske för att den kropp man har
blir mycket tydlig när man sätter på sig den plagget,
eller i alla fall för att ens tankar om ens egen body
blir mycket tydliga när man tar på sig den.
Den var fin men jag skulle ljuga om jag hävdade
att det var ett nödvändigt köp inför flytten till Fårö.
Mindre än en vecka kvar och jag oroar mig över att
vi inte har någon postlåda och hur jag ska klara mig
utan avgaser och billigt lådvin hela våren.
Pappa har fixat DN till oss i tre månader,
så då står vi ut så länge i alla fall.

Idag kom Jacko hem efter ett halvår i New York,
han var lika mycket cool cat som innan han åkte,
även om Björn bestämt hävdade att han "Såg mer
amerikansk ut nu på något sätt". Vad han menade med
det vet jag inte, men jag antar att det betydde
att han tyckte att Jacko hade blivit lite tjock.
Men det hade han ju inte alls blivit.

Jag läser Gertrude Stein och tänker på hur man
svänger sig med ord, svänger sig om i dansen.
En ros är en ros är en ros är en ros, skrev
Gertrude en gång och det måste man ju faktiskt
hålla med om.
Jag har en bild av henne ovanför min säng,
den har Picasso målat i tio nyanser av brunt.
Den tar jag med mig till ön.
Tillsammans med sjukt mycket andra saker som
jag inte hunnit packa än. HIHA.
Huvuddelen av det jag ska ta med mig är böcker
och krukväxter. Jag har inte talat om för Björn
exakt hur mycket böcker och krukväxter vi rör
oss med här, så han nickar fortfarande bara
förnöjt och säger att det alldeles säkert får plats.
Han verkar redan glömt hur det var sist han hjälpte
mig att flytta och alla saker jag hade var tygblommor
och att alla dessa var packade två och två i
Systemetkassar och jag har inte heller för avsikt att
påminna honom om detta den närmaste framtiden.

Drömde om Romeo inatt. Just han som Shakespeare
skrev. Vi var på en strand tillsammans och han var
duktig på att surfa och det tyckte jag var fånigt
och jag skrek det åt honom men han hörde inte det för
att vågorna gick så höga i Miami, där vi alltså var.
Undra vad det betydde.
Undra om romantiken dog lite i mig i och med den drömmen,
eller är en Romeo en Romeo är en Romeo alltid?

2 kommentarer:

  1. den här bloggen kommer jag följa.

    SvaraRadera
  2. en kompis från förr (shahab) sa en gång att: "ett ägg är trots alltid ett ägg". men det är inte riktigt samma sak. inte som gertrude.

    jag läser och länkar (såklart).

    SvaraRadera